Oster-Diskurs 2012


Was für ein Diskurs?

Der einfache FAZ-Leser HOLGER WEIDENFELD schreibt  am 08.04.2012, folgenden Leserkommentar zur Causa Günter Grass und bezieht sich dabei auf ein FAZ Interview mit MRR.

„Die entscheidende Frage – ist weder, ob Grass´ Gedicht ein Gedicht, ob es gelungen oder missraten ist. Entscheidend ist nicht, ob Lyrik in Deutschland (noch) zum politischen Statement taugt. Die entscheidende Frage ist, ob Künstler innerhalb rechtstaatlich-juridischer Grenzen, die auch in offenen Gesellschaften gelten, öffentlich Politik kritisieren dürfen. Und das ist der Skandal bei der ganzen Diskussion. Denn die Antwort lautet natürlich: ja. Dieses Recht gilt unabhängig davon, um welches Land/welchen Politiker/welche Institution es sich handelt, es gilt unabhäng von Sachlichkeit oder Polemik, unabhängig auch von dem vagsten aller Mythen: dem guten Geschmack. Wenn Israel jemals zu einer gesellschaftspolitischen Normalität und Akzeptanz kommen will, dann darf der schwer wiegende Vorwurf des Antisemitismus nicht länger als reflexartig gezückter Jolly Joker gegen Kritik vorgebracht werden. Wenn Christen und Muslime Jesus- bzw. Mohammed-Karikaturen ertragen, sollte dies Netanjahu und Co hier auch gelingen.“

Es überrascht mich, wie heftig insbesondere die deutschen Politiker bzw. die schreibende Zunft über Grass herfallen und wie differenziert hingegen die Leser sowohl in der Zeit als auch in der FAZ das Engagement Grass zum Osterwochenende kommentieren. Allein in der Zeit sind, zum Datum vom 8.04.d.J., über 2000 und in der FAZ über 250 Kommentare angegeben worden. Und ich sehe mit Spannung den Ergebnissen der Sozialforschung entgegen, die u.a. die politischen sowie die psychologische Dimensionen dieser Diskussion, in den kommenden Monaten untersuchen werden (Forschungsansätze beim Rheingold Institut in Köln/ Gullup Institut usw.). Interessant sind auch die Leserkommentare in Israel z.B. bei Haaretz, sie sind weit differenzierter und setzen sich dann doch auch mit der wirklich politischen Frage auseinander. Ein Leser schreibt: „Has always been a temptation, Specially when you really dislike the news, But it has never been the solution!“ Oder: „Grass is the person who dares to say and write down what the vast majority in this world thinks. those who really read his poem will have seen how respectful it is written. Grass was not in the nazi army out of free will at age 17, he was forced. Grass is a hero. For criticising Israel he gets punished. Mostly by those who desperately want war with Iran, who want to use Israeli nukes. Grass is a hero for saying the obvious.“

IMO, lesenswerter Artikel aus der „Zeit“ , 08.04.2012, von Tamar Amar-Dahl, desweiteren hier u.a. die Meinungen von Moshe Zuckermann & Noam Chomsky zur Causa Grass.

Guest Post: Israelis can be angry with Gunter Grass, but they must listen to him

After we denounce the exaggeration, after we shake off the unjustified part of the charge, we must listen to the condemnation of these great people.

By Gideon Levy. published 08.04.2012, Haaretz

[…]

Grass’ “What Must Be Said” does contain things that must be said. It can and should be said that Israel’s policy is endangering world peace. His position against Israeli nuclear power is also legitimate. He can also oppose supplying submarines to Israel without his past immediately being pulled out as a counterclaim. But Grass exaggerated, unnecessarily and in a way that damaged his own position. Perhaps it is his advanced age and his ambition to attract a last round of attention, and perhaps the words came forth all at once like a cascade, after decades during which it was almost impossible to criticize Israel in Germany.

That’s the way it is when all criticism of Israel is considered illegitimate and improper and is stopped up inside for years. In the end it erupts in an extreme form. Grass’ poem was published only a few weeks after another prominent German, the chairman of the Social Democratic Party, Sigmar Gabriel, wrote that there is an apartheid regime in Hebron. He also aroused angry responses. Therefore it is better to listen to the statements and, especially, finally, to lift the prohibition against criticizing Israel in Germany.

Israel has many friends in Germany, more than in most European countries. Some of them support us blindly, some have justified guilt feelings and some are true, critical friends of Israel. There are, of course, anti-Semites in Germany and the demand that Germany never forget is also justified. But a situation in which any German who dares criticize Israel is instantly accused of anti-Semitism is intolerable.

Some years ago, after a critical article of mine was published in the German daily Die Welt, one of its editors told me: “No journalist of ours could write an article like that.” I was never again invited to write for that paper. For years, any journalist who joined the huge German media outlet Axel Springer had to sign a pledge never to write anything that casts aspersions on Israel’s right to exist. That is an unhealthy situation that ended with an eruption of exaggerated criticism like Grass’.

[…]

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